בנושא בעיות ראייה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים פועל בהתאם לתקנות 198-201 לתקנות התעבורה.
תקנות התעבורה עוסקות בבדיקות רפואיות בנושא בעיות ראייה בחמישה תחומים:
חדות ראייה;
שדה ראייה;
חוסר עדשה;
עיוורון לילה;
ראייה כפולה.
הפרעות ראייה יכולות להוות בעיה באחת או בשתי העיניים, בעיות במערכות אחרות, או צרוף של בעיות.
בעיה מסוג זה יכולה להיות יכולה להיות אירוע יחיד, להתרחש לסירוגין, ולהיות מתמדת או מחמירה.
ראייה חד עינית
בנושא בעיות ראייה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בוחן, בין היתר, ראייה חד עינית ונהיגה.
המחקרים בנושא ראייה חד עינית הינם מועטים ולא חד משמעיים.
עם זאת, נראה כי יש אפשרות, לפיה לנהגים בעלי ראייה חד עינית סיכוי גבוה לעבור עבירות תעבורה, לרבות תאונות.
במצב דברים רגיל, אצל אלו שראייתם תקינה, ראייה דו עינית מאפשרת מבט תלת ממדי.
בנהיגה, לראייה תלת ממדית חשיבות בטווחי הראייה הקרובים.
כאשר אנו מדברים על טווחי ראייה מרחוק, מיקום אובייקטים במרחב והערכת תנועתם, ההבדלים מצטמצמים בין אלו שניחנו בראייה דו עינית, לעומת אלו הסובלים מראייה חד עינית.
הסיבה לכך היא שלצרכים אלה, המוח נעזר ברמזים אחרים לשם הערכת המרחק ומהירות התנועה במרחב.
אדם הסובל מאובדן ראייה בעין אחת, חש בסמיכות למועד האירוע, ראיה תלת ממדית ותחושת עומק.
אולם, ייתכן שבתוך מספר חודשים יכולת תחושת העומק שלו תשתקם בראייה חד עינית.
לקות רגישות ניגודים
ממחקרים הקיימים בנושא, ניתן ללמוד כי לקות רגישות ניגודים משבשת את ביצועי הנהיגה.
הסתגלות לראייה באור דמדומים
להסתגלות לראייה באור דמדומים ולהתאוששות מסנוור יש השפעה על ביצועי נהיגה.
יחד עם זאת, אין עדות חד משמעית המאפשרת לקבוע מדדים להערכת המלצה רפואית לרישיון נהיגה.
לקויות שדות ראייה
המון מחקרים פורסמו בעניין לקויות שדות ראייה בקשר לביצועי נהיגה, כפי שנראו בהתנגשויות כלי רכב ובקשר למבחני נהיגה מעשיים.
לעומת זאת, מספר המחקרים בנושא פלג ראייה הינו מועט.
מכלל הנתונים, ניתן להסיק שחוסר בשדה הראייה יכול לשבש יכולות נהיגה.
משכך, לקות ראייה זו נמנית עם בעיות ראייה שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים בוחן.
כפל ראייה
בעיית כפל ראייה יכול להתרחש כתוצאה מהפרעות עיניות, אבל הוא גם שכיח במגוון מחלות מערכתיות, נוירולוגיות ובמערכת השרירים.
בעיית ראייה מסוג כפל ראייה משבשת בצורה רצינית את תחושת העומק ואת היכולת להתמצא במרחב.
בבעיות ראייה מסוג זה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים פוסל התאמה רפואית לכל דרגות רישיון הנהיגה, עד לסיום הטיפול בבעיה.
Cataracts – קטרקט
ממחקרים שנערכו על שכיחות התנגשויות כלי רכב על ידי נהגים עם קטרקט ירוד מציגים מסקנות נוגדות:
ישנם מחקרים מסוימים, המצביעים על קשר בין התנגשויות כלי רכב הנגרמות על ידי נהגים עם קטרקט.
זאת בעוד, בו בזמן, ישנם מחקרים אחרים השוללים זאת.
מדיווחים שהתקבלו מנהגים עם קטרקט, עולה כי אכן ישנו קושי מסוים לנהיגת רכב במצב רפואי זה, במיוחד בלילה.
רטינופתיה סוכרתית
רטינופתיה סוכרתית היא סיבוך של כלי הדם.
שכיחות הרטינופתיה קשורה למשך הזמן בו חולה סובל מסוכרת.
לאחר 20 שנה, כמעט כל החולים בסוכרת סוג 1, ולמעלה מ-60% מהחולים בסוכרת סוג 2 מפתחים רטינופתיה.
רטינופתיה סוכרתית מהווה סכנה חמורה לראייה, והיא נחשבת לגורם השכיח ביותר למקרי עיוורון חדשים בקרב גילאי 47-24 שנים.
רוב המחקרים שנערכו בנושא רתינופתיה ונהיגה עוסקים בבחינת תוצאות ניתוחי לייזר.
ניתוחים אלה מקטינים את סיכון אבדן הראייה, אבל מלווים ביצירת חוסר בשדה ראייה ובהקטנת טווח ראייה היקפית.
גלאוקומה
גלאוקומה (ברקית) היא קבוצת מחלות הגורמות לפגיעה בעצב הראייה.
במקרים מסוימים הדבר יכול להסתיים בעיוורון.
ישנם שני סוגי גלאוקומה שכיחים:
גלאוקומה ראשונית רחבת זווית:
הזווית היא האזו רשדרכו מתנקז הנוזל שנוצר בעין.
גלאוקומה ראשונית נגרמת עקב הפרעה בניקוז.
גלאוקומה חריפה צרת זווית:
בשל מבנה העין, עלול להופיע אצל אנשים מסוימים התקף גלאוקומה בעקבות סגירת הזווית דרכה מתנקז הנוזל התוך־עיני – מה שגורם לעלייה חדה בלחץ התוך־עיני.
קיימת עדות המצביעה על כך שלחולי גלאוקומה – ברקית – סיכון גבוה לשיבוש יכולות ראייה הנדרשות לנהיגה, בהשוואה לכאלה שאינם סובלים ממחלה זו.
עיוורון צבעים
הגדרת עיוורון צבעים – קושי או חוסר יכולת להבחין בין צבעים שונים.
עיוורון צבעים חלקי הוא מצב בו קיים קושי להבחין בין צבעים מסוימים, אך קל להבחין בין אחרים.
עיוורון צבעים מוחלט הוא מצב בו ניתן להבחין רק במידת הכהות והבהירות של הצבעים.
מרבית המקרים של עיוורון צבעים הם עיוורון צבעים חלקי.
לקות מסוג עיוורון צבעים יכולה להיות תסמין ללקויות ראייה שונות.
בעיית הראייה עיוורון צבעים עלולה להיגרם כתוצאה מפגם בתאי המדוכים שברשתית העין, בתאי העצב שברשתית, בעצב הראיה או בקליפת המוח.
לעיתים, עיוורון הצבעים הוא גנטי, אך הוא יכול להיגרם גם בשל גורמים נוספים, כמו:
סוכרת, חבלה פיזית, כווייה מאור אולטרה סגול או שימוש בחומרים כימיים.
עיוורון צבעים ונהיגה
היכולות הטכניות לקליטת תמרורים, תאורות תנועה וקריאת לוח מחוונים בכלי רכב, הביאו להחלטה שמיותר לערוך מבחן ראיית צבעים בשיקולי המלצה רפואית לרישיון נהיגה.
תוצאות מבחני ראיית צבעים לא מקובלים בדרישות רפואיות להמלצה לרישיון נהיגה.
עיוורון לילה היא אחת מבעיות הראייה הנבחנות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים
המונח עיוורון לילה מתאר מצב בו קשה או בלתי אפשרי לראות באור נמוך או בחושך קל.
לעיתים, עיוורון לילה הוא תסמין של מספר מחלות עיניים.
עיוורון הלילה יכול להיות מולד, או להיגרם כתוצאה מפציעה או תת-תזונה.
הסיבה הנפוצה להתפתחות עיוורון לילה היא רטיניטיס פיגמנטוזה.
רטיניטיס פיגמנטוזה היא מחלה בה תאים קולטי אור ברשתית מאבדים בהדרגה את יכולתם להגיב לאור.
עיוורון לילה מתקדם עלול להוביל בסופו של דבר גם לפגיעה בראייה באור יום. ג
ורם נוסך לעיוורון לילה הוא מחסור בוויטמין A.
סטטיסטיקה מעניינת – גברים סובלים מעיוורון לילה יותר מנשים.
עיוורון לילה ונהיגה
ראיה באור עמום או בזמן הלילה מכונה ראיית לילה.
חלקי העין המשתתפים בראייה באור עמום הם
שרירי הקשתית, המצמצמים או מרחיבים את האישון, ותאי הקנים הנמצאים כ-20 מעלות מציר הראייה המרכזי.
הצמצום וההתרחבות של אישון העין נעשה בפרק זמן קצר מאוד.
הסתגלות מלאה של העין לראייה בחושך לוקחת כ-20 דקות.
תוצאות מבחני ראיית לילה אינם מקובלים בדרישות רפואיות להמלצה לרישיון נהיגה.
עם זאת, תקנה 201 (ב) לתקנות התעבורה מציינת מגבלת נהיגה בזמן תאורה, לנהג הסובל מעיוורון לילה.
בעיות ראייה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – Visual Acuity – חדות ראייה
חדות ראייה היא היכולת להבחין בפרטים קטנים.
חדות הראייה נמדדת באמצעות לוחות בדיקה הכוללים מספרים, אותיות, צורות וכדומה, אשר משתנים בגודלם.
ככל שהאות, הספרה או הסימן קטנים יותר כך נדרשת חדות ראייה טובה יותר על מנת לזהותם.
לדוגמה:
אדם בעל חדות ראייה 6/6 יזהה ממרחק 6 מטרים אות שגודלה הוא 8.7 מ"מ.
אדם בעל חדות ראייה 6/12 יזהה ממרחק 6 מטרים אות גדולה יותר שגודלה 17.4 מ"מ, כלומר ראייתו פחות טובה.
חדות ראייה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים
אם חדות הראייה פחות מ – 6/12 בשתי העיניים:
הנהג אינו עומד בדרישות הרפואיות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לרישיון נהיגה.
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות הראייה 6/12 באחת העיניים:
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יקבע כי הנהג עומד בדרישות הרפואיות לרישיון נהיגה. ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות הראייה מתוקנת ל – 6/12, באמצעות משקפיים או עדשות מגע:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה, תחת הגבלה.
ההגבלה – "שימוש במשקפיים/עדשות מגע" בזמן נהיגה.
חדות ראייה לרישיון נהיגה לרכב מקצועי
חדות ראייה 6/12 בכל אחת משתי העיניים:
עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה.
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות ראייה פחות מ – 6/12 באחת משתי העיניים:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות הראייה מתוקנת ל-6/12 באמצעות משקפיים/עדשות מגע:
ניתן לשקול המלצה רפואית לרישיון נהיגה בהגבלה "שימוש במשקפיים / עדשות מגע" בזמן נהיגה, זאת בתנאי שהפרש עוצמת עדשות תיקון חדות הראייה בין עין אחת לשנייה לא עולה על 4.5 דיאופטריות.
בעיות ראייה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים | Visual Field – שדה ראייה
שדה ראייה הוא הכינוי לזווית או תחום נראה של שטח, מנקודת מבט מסוימת.
עבור כל אחד, שדה הראייה תלוי במיקום העיניים, לכן ישנם הבדלים בשדה הראייה של בעלי חיים שונים.
שדה הראייה בכיוון קדימה אופקי של בני האדם נושק ל-180 מעלות, זאת כאשר שדה הראייה האנכי הוא כ-100 מעלות.
טווח כושר הראייה אינו אחיד לאורך כל שדה הראייה.
למשל, ראייה דו-עינית אצל בני האדם, מכסה רק 120 מעלות משדה הראייה האופקי.
עובדה זו נובעת מחוסר החפיפה בין אזורי הכיסוי של כל אחת מן העיניים.
שדה ראייה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים
אם שדה הראייה לא פחות מ – 120 מעלות בכיוון אופקי בשתי העיניים יחד:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה.
גם כאשר המבקש רישיון נהיגה סובל מאבדן הרבע העליון שלשדה הראייה וגם לגבי מבקש רישיון נהיגה עם כושר ראייה בעין אחת בלבד – יהיה אותו שדה ראייה בעין האחת.
אם שדה הראייה פחות מהנ"ל:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
בעת אובדן של יותר ממחצית הרבע התחתון של שדה הראייה מסוג Hemianopsia או Scotoma מרכזית:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
שדה ראייה לרישיון נהיגה לרכב מקצועי
במצב בו שדה הראייה לא פחות מ – 140 מעלות בכיוון אופקי בשתי העיניים יחד:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה.
אם שדה הראייה פחות מהנ"ל:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
כאשר קיים אבדן יותר ממחצית הרבע התחתון של שדה הראייה מסוג Hemianopsia או Scotoma מרכזית:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
ככל וקיים אבדן הרבע העליון של שדה הראייה או אין ראייה דו-עינית מלאה:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
בעיות ראייה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים | Aphakia – חוסר עדשה (אפקייה)
אפקייה הוא מצב של העדר של עדשה בעין.
אפקייה יכולה להיגרם כתוצאה של ניתוח או פציעה ואפילו כמום מולד.
אדם הסובל ממצב של חסר עדשה:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
אם בעזרת מתקן אופטי ניתן להתאים את כושר הראייה לנדרש בתקנות התעבורה (חדות ראייה ושדות ראייה) – ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה בהגבלה -"חייב להרכיב משקפיים או עדשות מגע" בזמן נהיגה.
חוסר עדשה ורישיון נהיגה לרכב מקצועי
אדם הסובל ממצב של חוסר עדשה:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
אם בעזרת משקפיים / עדות מגע ניתן להתאים את כושר הראייה לנדרש בתקנות התעבורה (חדות ראייה ושדות ראייה): ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה בהגבלה – "חייב להרכיב משקפיים או עדשות מגע" בזמן נהיגה.
בעיות ראייה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים | Pseudophakia – פסאודופקיה
פסאודופקיה מתארת מצב לגבי עין לאחר ניתוח קטרקט, עם הסרה של העדשה הטבעית, ובמקומה מושתלת עדשה תוך עינית מלאכותית.
התנאים לקבלת רישיון נהיגה במצב רפואי זה דומים לאלו המצוינים לעיל, תחת הכותרת "Visual Acuity" – חדות ראייה:
אם חדות הראייה פחות מ – 6/12 בשתי העיניים:
הנהג אינו עומד בדרישות הרפואיות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לרישיון נהיגה.
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו/ה מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות הראייה 6/12 באחת העיניים:
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יקבע כי הנהג עומד בדרישות הרפואיות לרישיון נהיגה.
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות הראייה מתוקנת ל-6/12, באמצעות משקפיים או עדשות מגע:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה, תחת הגבלה, דהיינו – "שימוש במשקפיים/עדשות מגע" בזמן נהיגה.
חדות ראייה לרישיון נהיגה לרכב מקצועי
חדות ראייה 6/12 בכל אחת משתי העיניים – עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה.
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות ראייה פחות מ – 6/12 באחת משתי העיניים:
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
אם חדות הראייה מתוקנת ל – 6/12 באמצעות משקפיים/עדשות מגע:
ניתן לשקול המלצה רפואית לרישיון נהיגה בהגבלה "שימוש במשקפיים / עדשות מגע" בזמן נהיגה, זאת בתנאי שהפרש עוצמת עדשות תיקון חדות הראייה בין עין אחת לשנייה לא עולה על – 4.5 דיאופטריות.
בעיות ראייה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים | Diplopia – ראייה כפולה
ראייה כפולה, המכונה בעגה הרפואית דיפלופיה, היא מצב בו אדם רואה תמונה כפולה של האובייקט עליו הוא מביט.
התמונה הכפולה יכולה להופיע אחת מעל השנייה, אחת לצד השנייה או במעורב.
ראייה כפולה יכולה להיות תופעה חולפת, חוזרת או מתמשכת.
הסיבות לראייה כפולה תלויים בשאלה אם היא נובעת מעין אחת או משתי העיניים.
הטיפול במצב רפואי זה יכול להיות שימוש במשקפיים מיוחדים, תרגילי עיניים או ניתוח להסרת קטרקט.
ראייה כפולה ורישיון נהיגה לרכב פרטי
ככלל, ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
אולם, ניתן לשקול המלצה רפואית בהגבלה: "חייב לכסות עין – אחת בזמן נהיגה".
ראייה כפולה ורישיון נהיגה לרכב מקצועי
ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
Amblioppia – עין עצלה
עין עצלה היא עין תקינה מבחינה חיצונית, אך כושר הראיה של הסובל מתופעה זו הינו לקוי.
בבעיית ראייה מסוג זה, לעיתים אפילו אמצעים אופטיים כמו משקפיים או עדשות מגע אינם משפרים את הראיה או שמשפרים אותה באופן חלקי.
כתוצאה ממצב זה חדות הראייה המרבית אינה תקינה.
הפגיעה היא בראיה המרכזית, כלומר בחדות הראיה, כאשר שדה הראיה הפריפרי תקין בדרך כלל.
יש לציין כי הביטוי עין עצלה לא מדויק – העין אינה העצלה, אלה המוח שמקבל תמונה מאותה העין הוא "העצלן".
עין עצלה ורישיון נהיגה לרכב פרטי
מצב בו אין ראיה סטריאוטקטית מרחבית דו עינית – עין עצלה – אך עומד בדרישות בסיסיות של רוחב שדה ראיה בעין אחת לפחות, ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה מתאים לרישיון נהיגה.
עין עצלה ורישיון נהיגה לרכב מקצועי
מצב בו אין ראיה סטריאוטקטית מרחבית דו עינית – עין עצלה – אך עומד בדרישות בסיסיות של רוחב שדה ראיה בעין אחת לפחות, ההמלצה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במקרה זה תהיה אינו מתאים לרישיון נהיגה.
עורך דין אוראל שטרית מתמחה בתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. זכור!
עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אוראל שטרית – למרב"ד לא ניגשים לבד! התקשר עכשיו לייעוץ לא מחייב!