בכל הנוגע לעניין סוגי ענישה בעבירות תעבורה – ניתן למצוא עונשים הנעים בין קנס למאסר בפועל. בין לבין נוכל למצוא גם שלילת רשיון, עבודות לתועלת הציבור, התחייבות להימנע מביצוע עבירה ומאסר על תנאי.

עבירות התעבורה הן בין העבירות הנפוצות ביותר במשפט הפלילי.

בניגוד לדעה הרווחת, שלילת רישיון נהיגה איננה העונש הכבד ביותר שניתן לקבל בתחום התעבורה.


סוגי ענישה בעבירות תעבורה

שיטת הנקודות ושלילת רישיון

סוג הענישה הבולט ביותר מבין סוגי ענישה בעבירות תעבורה הוא שיטת הניקוד, שיטת ענישה המנוהלת על ידי משרד התחבורה. לפי שיטה זו עבירות תנועה חמורות ובינוניות כוללות מעבר לקנס מספר מסויים של נקודות, אשר נקבע בהתאם לחומרת העבירה. הנקודות מצטברות מיום ביצוע העבירה ונמחקות לאחר 24 חודשים. סוגי ענישה בעבירות תעבורה כוללים נקודות, אשר מוצמדות לכל עבירה ועלולות להיות משמעותיות ביותר בהמשך חייו של הנהג.

צבירת 12 נקודות בתוך טווח זמן של 24 חודשים מטילה חובה להשתתף בקורס נהיגה נכונה, כאשר מעבר הקורס יביא למחיקת הנקודות. נהג אשר לא ייגש לקורס – ייפסל רישיונו.

צבירת 22 נקודות בתוך טווח זמן של 24 חודשים תאריך את תקופת המחיקה בשנתיים נוספות. כאשר יצבור הנהג 24 נקודות, יישלח לקורס נהיגה נכונה.

צבירת 36 נקודות בתוך טווח זמן של 24 חודשים תביא לשלילת רישיון הנהיגה ואותו נהג ייאלץ לעבור מבחן תיאוריה מחדש. צבירה נוספת של 36 נקודות תביא לשלילת רישיון הנהיגה של הנהג למשך 9 חודשים. חידוש הרישיון במקרה זה יכלול גם בדיקה רפואית, תיאוריה וטסט מעשי.


קנסות

סוגי ענישה בעבירות תעבורה כוללים, כמובן, קנסות. גובה הקנסות נקבע בהתאם לחומרת העבירה.

דוגמאות לקנסות עבור עבירות תעבורה נפוצות:

שימוש בטלפון ברכב ללא דיבורית – 1,000 ש"ח קנס.

הפעלת קו שירות במונית, ללא רישיון הפעלה – 1,000 ש"ח קנס .

נהיגה בלי רישיון בתוקף יותר מ-4 חודשים ועד 6 חודשים – 750 ש"ח קנס.

העמדת רכב בשולי דרך מהירה – 500 ש"ח קנס.

לוחית זיהוי שלא ניתן להבחין במספרה – 500 ש"ח קנס.

נסיעת אופנוע בשולי הדרך – 250 ש"ח קנס.

אי לבישת אפוד זוהר על-פי החובה – 250 ש"ח קנס.

אי חגירת חגורת בטיחות – 250 ש"ח קנס לאדם.

אי חגירת ילדים ברכב, בכל מושב שהוא – 250 ש"ח קנס.

נוסע העולה או יורד מרכב שלא כדין – 250 ש"ח קנס.

נסיעת קלנועית בכביש – 100 ש"ח קנס.

אין אפוד זוהר ברכב, בתא הנהג – 100 ש"ח קנס.


החרמת רכבים

סוגי ענישה בעבירות תעבורה כוללים גם החרמת רכבים. במסגרת המאבק בתאונות הדרכים, נתונה לרשויות הסמכות להחרים רכבו של עובר התאונה.

קצין משטרה רשאי, כענישה בעבירות תעבורה, להורות על השבתה מנהלית של רכב כאשר הנהג ביצע אחת מן העבירות המנויות בתוספת השביעית לפקודת התעבורה.

במקרה כזה הרכב יועבר למגרש אחסנהו והוצאות האחסנה והגרירה ישולמו על ידי בעל הרכב.

בין עבירות אלו ניתן למנות:

הפקרת אדם לאחר פגיעה.

נהיגה בשכרות או תחת השפעת משקאות משכרים או סמים משכרים.

נהיגה בזמן פסילה או בניגוד לתנאים אשר צויינו ברישיון הנהיגה.

נהג חדש הנוהג ללא מלווה.

נהג חדש המסיע נוסעים על מעל המותר וללא מלווה.

נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף או ללא רישיון נהיגה לסוג הרכב שנעצר.

הסעת נוסעים בשכר בניגוד להוראות החוק.

מונית המסיעה נוסעים למעלה מהמותר לפי רישיון הרכב.

בעל הרכב התיר, ביודעין, לאחר לנהוג ברכב למרות העדר רישיון נהיגה תקף או רישיון נהיגה המתאים לנהיגה ברכב.

רכב הנתפס נוסע למרות שניתנה בעניינו הודעת איסור שימוש.


איך מתנהל תיק תעבורה?

שלב ראשון

  1. התיק מתחיל על פי רוב במפגש חשוד – שוטר.
  2. המפגש הזה הוא למעשה חקירה משטרתית! כל מה שאנו אומרים נרשם על ידי השוטר ויכול לשמש כנגדנו. בתום האירוע שהשוטר מתעד בכתב הוא מקבל החלטה אם להגיש כתב אישום.

שלב שני

  1. הגשת כתב אישום – כתב אישום בתחום תעבורה נרשם בזירה, בשטח. השוטר מוסר לחשוד הזמנה לדין המופיעה בכתב האישום ובעצם מוסר לחשוד את תאריך המשפט.
  2. מימוש זכויות הנאשם – זכות העיון על פי "ס' 74 לחסד"פ“ כל אזרח רשאי להגיע למשרדי התביעה או המשטרה ולצלם את תיק התביעה, התיק נמצא במשרדי המשטרה וממתין ליום המשפט.

שלב שלישי

  1. שלב ה"הקראה" "בבית המשפט“ מגיע צוות של תביעה ומבצע מיון ראשוני, בשלב זה לא מן הנמנע לראות מספר רב של עורכי דין הנלחמים להיות ראשונים בתור לדבר עם התובע. חלק מהתיקים נסגרים על ידי התובע בו במקום, אם עורך הדין סיפק גרסה הגיונית או לחילופין הצביע על חולשה ראייתית מסויימת ועוד כהנה וכהנה. סגירת תיק זהו הליך שלא קורה בהרבה תיקים כי התובעים מאוד מנוסים ומבינים מתי "עובדים" עליהם ומתי מדובר בטיעונים אמיתיים.
  2. לאחר שהתובע ניהל את השיחה והחליט שלא לסגור את התיק, התובע עשוי להציע הסדר טיעון לפי הראיות שיש לו בתיק. נהג ש"טס" על 150 קמ"ש, התובע יודע שלאחרונה נקבע שיש בעיה עם הכיול של המכשיר, הוא מבין שייתכן ולא יצליח במשפט ומציע לתקן את כתב האישום, כך שבמקום 150 קמ"ש, יירשם כי המהירות הייתה ו 135 קמ"ש, ולסגור על עונש שלו 3 חודשי פסילה ("ואני עושה לך טובה"). אם עורך הדין של הנאשם מכיר את הבעייתיות במכשיר המדידה הוא אומר לתובע "בוא נסגור על קנס של 250 ללא נקודות" (ואני עשיתי לך טובה). כותבים את ההסדר בכתב ומביאים לשופט כדי שישמע את הצדדים ויאשר את ההסדר, השופט מקשיב לנימוקים של הצדדים ומאשר. אם האזרח מודה ביהמ"ש מדלג לטיעונים לעונש.

שלב רביעי

  1. שלב ההוכחות + סיכומים – אם לא הכל הולך חלק – עוברים לניהול התיק. לכל נאשם מוקצבות בממוצע כשעה וחצי, במהלכן ביהמ"ש שומע את כל העדים של התביעה וההגנה. גם כאן, הרבה הסדרי טיעון מתקיימים תוך כדי שמיעת ההוכחות, כשהתביעה רואה שההגנה משאירה מהעדים אבק.
  2. הכרעת דין – ביהמ"ש מחליט אם הנאשם אשם או זכאי.
  3. במידת הצורך – אם ביהמ"ש מחליט שהנאשם אשם מתקיימים טיעונים לעונש.
  4. בסופו של דבר נותן בית המשפט את גזר הדין.

מגמת הענישה בעבירות תעבורה

חשוב לדעת! לאור העובדה כי תאונות הדרכים הפכו למכת מדינה, במקרים רבים בית המשפט נוטה להחמיר עם נאשמים בעבירות תעבורה. כיום לא חסרים מקרים בהם ניתן לראות כי ענישה בעבירות תעבורה כללה תקופות מאסר ארוכות מאחורי סורג ובריח – גם כאשר מחומר הראיות עולה תמונה אשר מצדיקה על פניו ענישה פחותה יותר, וזאת למען יראו ויראו.

לפירוט מלא של העונשים אליהם תחתור המאשימה בעבירות התעבורה השונות: מעבר למאמר ענישה בעבירות תעבורה 

שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה תעניק לכם יתרון חשוב, עורך דין המכיר את התקדימים המשפטיים הרלוונטיים יציגם לבית המשפט וישכנעו כי יש מקום להקל בעונשו של מרשו – במידה והוא אכן הורשע בדין. יותר מזה, עורך דין המחזיק קשרים ברשויות התביעה יכול להגיע לתוצאות טובות בהרבה לעומת עו"ד שבא לבית המשפט בידיים ריקות.

מיותר לציין כי משרדנו יפעל ללא לאות ובכל האמצעים הנדרשים על מנת לשכנע את השופט היושב בדין שאין כל מקום להרשעה בנסיבות העניין. דרך הפעולה העיקרית בה ננקוט תהיה בחינה יסודית של חומר הראיות בתיק בחיפוש אחר כל פרצה, אי דיוק, ואפילו מחדלים חקירתיים שיכולים לעשות את ההבדל בין הרשעה לזיכוי מלא.

עורך דין תעבורה אוראל שטרית מתמחה במתן ייעוץ משפטי לנאשמים בעבירות תעבורה. הניסיון שאותו צברנו בעמל רב במשך שנים רבות של ניסיון מעשי בתיקים מסוג זה עשוי להיות הקלף שלו אתם זקוקים על מנת לשים את הפרשה כולה מאחוריכם ולשוב לשגרת חייכם מוקדם ככל הניתן. אנו נעשה כל שביכולתנו על מנת לאפשר זאת.

Call Now Button